Slecht slapen verzwakt je immuunsysteem

Is gezondheid de nieuwe luxe? Meer dan ooit ligt de focus op een goede gezondheid. Wist je dat slapen een enorme boost aan je gezondheid geeft? Maar…het is wel van groot belang dat je een nacht van gemiddeld 8 uur slaapt en belangrijker nog, dat het een nacht van ongestoorde slaap is. In de praktijk blijkt dat bij veel mensen dit vaker niet dan wel lukt. Veel woelen en draaien, last hebben van nachtzweten of temperatuurschommelingen zijn oorzaken waardoor je onrustig en licht slaapt. Heel zonde, want goed en ongestoord doorslapen is essentieel het herstel van je lichaam en beïnvloedt het functioneren van je immuniteit. Je nachtrust is namelijk voor je lichaam het moment om alle schadelijke invloeden weg te werken, en weer op te laden voor een volgende dag vol activiteit en nieuwe invloeden.

 

Slecht slapen maakt je 4x vatbaarder voor virussen

Een onderzoek van UC San Francisco (2015) heeft aangetoond dat korte nachten je 4 keer vatbaarder maken voor virussen die al zo simpel kunnen zijn als een verkoudheid of griep. Virussen die ons lichaam binnenkomen kunnen makkelijker en langer overleven doordat ons afweersysteem en immuniteit steeds minder goed gaat werken. Een goede, volledige nacht slaap is daarom essentieel zodat het immuunsysteem zich weer kan sterken tegen huidige en toekomstige aanvallen mét antistoffen.
Heb je s’nachts regelmatig last van:
-Veel woelen & draaien
Nachtzweten
-Flinke temperatuurverschillen
-Pijnlijke nek en rug
-Vermoeid wakker worden
Wanneer je s’nachts onrustig slaapt krijgt je lichaam zelf niet de kans om te doen wat het hoort te doen, namelijk je beschermen tegen virussen en bacteriën.

Een goede nachtrust boost je immuunsysteem

Terwijl jij zelf s’nachts in een periode van volledige rust verkeerd, is je immuunsysteem druk bezig om je lichaam en je gezondheid te beschermen tegen (schadelijke) invloeden die je lichaam zijn binnengedrongen. Het hebben van een ongestoorde nachtrust is daarbij erg belangrijk omdat dit het functioneren en de effectiviteit van je immuunsysteem bevorderd.

Als je even niet lekker of ziek bent, helpt vaak een dutje alleen al enorm. Waarom? Je lichaam is op dat moment druk bezig met het leveren van afweerstoffen die de virussen en bacteriën aanvallen. Melatonine werkt van nature als een vrije radicalenvanger en helpt beschadigde cellen weer te herstellen. Met andere woorden: als je lichaam rust, maakt het zich sterk tegen aanvallen van virussen en bacteriën én bouwt het een ​​sterker immuunsysteem voor de toekomst met antistoffen.

In een nacht van 8 uur slaap heb je meer en langer kans op een diepe slaap. En juist deze diepe slaap is zo belangrijk voor je lichaam. Deze diepe slaap is hét moment dat je lichaam afweerstoffen maakt en gebruikt om schadelijke indringers te verwijderen.

Slecht slapen zorgt niet alleen voor (over)vermoeidheid, maar ook voor een slecht werkend immuunsysteem.

The University of Washington Sleep Center (2017) deed onderzoek onder tweelingen waarbij bleek dat het immuunsysteem bij de groep met weinig slaapuren minder effectief werkte, vergeleken met de tweelingbroer/-zus die wel voldoende slaapuren had. Kort samengevat: een goede nachtrust zorgt ervoor dat je immuunsysteem optimaal werkt en slecht of onvoldoende slaap maakt dat het immuunsysteem juist minder functioneert. In het onderzoek wordt dan ook een nacht van gemiddeld 8 uur slaap aangeraden om het immuunsysteem goed te kunnen laten werken.

Slapen met synthetische materialen; gevecht en onrust voor je lichaam

Vaak over het hoofd gezien, maar een belangrijke oorzaak voor een slechte nachtrust is het slapen met synthetische materialen. Hoe synthetische materialen ervoor zorgen dat je slecht en onrustig slaapt?

Synthetische materialen zijn materialen die niet ademen en niet natuureigen zijn. Wanneer je je bedenkt dat je lichaam een product van de natuur is, is het niet meer dan logisch dat je lichaam dan ook het beste (samen)werkt zodra het omringt is met natuurvezels. Het averechtse gebeurd dan ook met synthetische materialen. Naast het feit dat synthetische stoffen geen natuurlijke materialen zijn, wordt ook tijdens het productieproces gebruik gemaakt van verschillende chemische stoffen. Je lichaam ademt ook via de huid, maar door in aanraking te komen met synthetische stoffen komt het continu in aanraking met giftige stoffen. Dus in plaats dat je lichaam s’nachts van “opruimt” wat er overdag allemaal is binnengekomen, moet het zich s’nachts ook blijven verweren, waardoor de schadelijke stoffen zich blijven opstapelen en in het lichaam kunnen blijven.

Synthetische stoffen kan je vinden in je beddengoed, nachtkleding, maar ook de materialen in je kussen, dekbed of matras. Check de labels en ontdek waar al deze producten uit bestaan. Het zal je verbazen hoeveel synthetische stoffen en materialen er verwerkt zijn in deze producten. Probeer artikelen te vervangen voor versies met natuurzuivere materialen als wol (temperatuur- en vochtregulerend en brandwerend), paardenhaar (ademend en veerkrachtig), dons (temperatuurregulerend), vlas (ademend), zeegras (hygiënisch en antibacterieel). Tip: check voor meer info onze blog over de eigenschappen van elk type natuurvezel

Zeker nu de hele wereld tegen een infectieziekte vecht is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je immuunsysteem aansterkt en vooral sterk blijft om optimaal te kunnen werken. Natuurlijk is het niet zo dat alleen een goede en ongestoorde nachtrust je volledig verzekerd van een goede gezondheid. Optimale slaapkwaliteit, voldoende lichaamsbeweging en een goed voedingspatroon zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar door je lichaam s’nachts zijn moment te geven om schadelijke invloeden weg te werken en daarbij de rust om hiervan te herstellen zet je al een grote stap in de goede richting.

 

Slaap lekker!

BACK
Paste your AdWords Remarketing code here