zomertijd, blog, lavital, tips

Zomertijd: zo overleeft u het uurtje minder slaap!

Elk jaar gaat de klok weer een uur vooruit, de zomertijd wordt weer ingesteld. Dat betekent dat de lente en zomer in aantocht zijn, maar ook dat we een uur minder kunnen slapen. Waarom gaat de klok eigenlijk een uur vooruit en hoe zorgt u ervoor dat u hier zo min mogelijk last van heeft? Lees het in ons nieuwe blog.

Waarom bestaat de zomertijd eigenlijk?

In de eerste helft van de 20ste eeuw werd in Nederland de zomertijd al een aantal keer toegepast, maar pas in 1977 ging men over tot een jaarlijkse invoering. De reden voor de invoering was dat men destijds had onderzocht dat het invoeren van de zomertijd beter was voor het milieu, door o.a. de besparing van energie voor licht. Tegenwoordig zijn er veel tegenstanders die ontkennen dat de zomertijd goed is voor het milieu. Volgens hen is er te weinig bewijs en is het juist schadelijk voor het biologische ritme van mensen, wat onder andere de kans op ongelukken vergroot.

Nederlanders hebben meer last van de zomertijd

Veel mensen ervaren door het uurtje minder slaap een soort “jetlag” gevoel: slaperig, humeurig en niet kunnen concentreren. Uit onderzoek van hoogleraar Psychofysiologie Gerard Kerkhof, verbonden aan Slaapcentrum van MC Haaglanden, blijkt dat deze ‘ontregeling’ door de zomertijd niet meer dan logisch is. Een volwassene heeft gemiddeld 7,5 – 8,5 uur slaap nodig, terwijl uit het onderzoek blijkt dat wij Nederlanders het met gemiddeld 7 uur per nacht doen. Daar komt bij dat ruim 30% van de Nederlanders niet eens toekomt aan de kritische ondergrens van zes uur slaap per nacht! Geen wonder dat ‘het ene uurtje minder’ bij veel Nederlanders er zo inhakt.

3 Tips om zo min mogelijk last te hebben van de zomertijd

Voorlopig blijft de zomertijd nog in stand. Tot die tijd zullen we onze klok moeten verzetten en het met een uurtje minder slaap doen. Om deze periode zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben we een aantal tips voor u op een rij gezet:

  • Bereid u voor en plan vooruit
    Deze tip komt van de Alaska Sleep Clinic. Begin een aantal dagen voordat de zomertijd ingaat met de voorbereiding op het uurtje minder slaap. Kies ervoor om geleidelijk aan eerder naar bed te gaan óf eerder op te staan. Ga bijvoorbeeld op woensdag een kwartier eerder naar bed, donderdag nog een kwartier eerder enz., zodat uw lichaam en biologische klok geleidelijk aan kunnen wennen aan het nieuwe ritme. Zorg er daarnaast voor dat u overdag zo snel mogelijk uw ‘standaard’ ritme weer oppakt.

 

  • Zorg voor een goed bed
    Wist u dat veel mensen niet voldoende slaap krijgen door een verkeerde slaaphouding? De noodzaak van een goed matras en een kussen dat past bij uw slaaphouding wordt vaak onderschat, maar is essentieel voor een goede nachtrust. Neem eens een kijkje in onze collectie matrassen of kom bij ons langs voor uitgebreid advies. We werken uitsluitend met biologische en verantwoorde producten en informeren u graag bij het maken van de juiste keuze.

 

  • Tot slot nog een makkelijk ezelsbruggetje
    Veel mensen raken tijdens de overgangsperiode in de war. Moet de klok nou een uur vooruit of een uur achteruit? Wilt u niet te vroeg of te laat op je werk komen dan is hiervoor een handig ezelsbruggetjes, namelijk: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit en in het najaar dus andersom.

 

Wilt u een comfortabele nachtrust? Kom gerust bij ons langs in één van onze showrooms of stel uw vraag via het contactformulier.

 

Bronnen:

Kerkhof, G. A. (2016) Epidemiology of Sleep and Sleep Disorders in The Netherlands. Sleep Medicine. Volume 30, Pages 229–239

Alaska Sleep Clinic: http://www.alaskasleep.com/blog/how-to-prepare-for-daylight-saving-time-and-avoid-losing-sleep

 

Zomertijd: zo overleeft u het uurtje minder slaap!
4.8 (95%) 4 waarderingen
BACK
PRODUCTMENU