Creëer eenvoudig een gezonde slaapkamer

Men staat er vaak niet zo bij stil, maar het milieu in de slaapkamer draagt bij aan onze gezondheid, in goede of in slechte zin. Gek genoeg is in veel woningen de slaapkamer zelfs de meest ‘verontreinigde’ ruimte in huis. De slaapkamer is de enige plek in het huis waar je lichaam acht uur de tijd neemt om zich te herstellen en zich op te laden voor een nieuwe dag.

Het zal u verbazen welke onbewuste stoorzenders invloed hebben op een onrustige nacht. Door een gezonde slaapomgeving te creëren verbetert u niet alleen uw nachtrust maar tegelijkertijd ook uw gezondheid. Ontdek nu in hoeverre uw slaapkamer gezond is en hoe voor de hand liggend de oplossingen zijn.

Wat maakt een slaapkamer (on)gezond?

Volgens een onderzoek van Evert Hasselaar van de TU Delft overlijden er per jaar vier- tot zevenhonderd mensen in Nederland in hun slaapkamer, als gevolg van een slecht binnenmilieu. Waar komt dat door en wat zijn de boosdoeners?

Slaapkamer vervuilers

Schimmels en huismijt: U krijgt er waarschijnlijk al jeuk van als u het leest. Schimmels en huismijten leven in onze matrassen en maken onze slaapkamer ongezond. Ze floreren zodra het lekker vochtig is.

Schuimmatrassen: Uit deze matrassen komen gassen vrij die slecht zijn voor onze gezondheid.

Vloerbedekking: Heeft u een gelijmde vloerbedekking in de slaapkamer? Vloerbedekking voelt lekker warm aan voor de voeten, maar door de lijm komen er geleidelijk schadelijke luchtjes vrij.

Spaanplaat: Spaanplaat wordt vaak gebruikt als ombouw van het bed, voor kasten, nachtkastjes en andere meubels maar bevat formaldehyde, helaas kankerverwekkende stof.

Onze adem: En ja, we moeten onszelf ook niet vergeten, want we ademen natuurlijk ook vaak stofjes uit zoals koolstofdioxide en het wordt nog vervelender als we roken.

Voorkom gezondheidsklachten met een gezonde slaapkamer

Heeft u vaak last van een verstopte neus, of heeft u juist een loopneus? Misschien wordt u vaak wakker met een droge keel? Dit kunnen allemaal gevolgen zijn van een binnenmilieu in uw slaapkamer dat niet bijdraagt aan uw gezondheid. Vooral voor astmapatiënten wordt het gevaarlijk, want zo’n 70% van de astmapatiënten is allergisch voor huisstofmijt.

Daarnaast kunnen ook schimmels longproblemen veroorzaken. Samen met de carapatiënten en mensen met longemfyseem overlijden er dus honderden mensen per jaar. Des te meer reden om u af te vragen hoe gezond uw slaapkamer is.

6 Tips voor een gezonde slaapkamer:

  1. Luchtkwaliteit & ventilatie
    Zorg ervoor dat u dagelijks de slaapkamer goed ventileert door verse lucht via een raam toe te laten en de slaapkamerdeur open te laten. Huisstofmijt nestelt zich namelijk graag in een vochtige en donkere omgeving. Sla daarom uw beddengoed tot aan het voeteneind open zodat uw matras, beddengoed en kussens optimaal kunnen luchten en zoveel mogelijk licht van buiten opvangt.
    Kies voor een ventilerend matras: een schuimmatras ventileert veel minder goed dan een open pocketveermatras. Tevens wordt bij het maken van synthetische matrassen gebruik gemaakt van schadelijke stoffen die vrijkomen in de slaapkamer en een nadelig effect hebben op onze gezondheid. Niet zo groen en gezond dus… Goed luchten is in dit geval erg belangrijk, maar vervang liever het matras voor een natuurlijke variant.Voor een ultieme ventilatie legt u alles één keer per jaar even buiten: matrassen, topdekmatras, dekbedden en kussens. Buiten doet de UV-straling zijn werk door 90% van de bacteriën in de spullen te doden terwijl binnen alles goed afgestoft en gesopt kan worden. Fris en fruitig!
  2. Draai regelmatig uw matras
    Door regelmatig uw matras te draaien kan de zijde waarop u elke avond ligt zijn veerkracht weer herstellen en de mogelijkheid krijgen tot een optimale ventilatie totdat het matras weer wordt teruggedraaid. Het is aan te raden om dit proces om de 3 à 4 maanden toe te passen.
  3. Beddengoed en kussens
    Beddengoed en kussens kunnen -indien aangegeven op het waslabel- gewassen worden. Bekijk gelijk ook op het label uit welke materialen het product bestaat. Natuurlijke materialen als percal katoen, linnen en satijn staan bekend om hun hypoallergene kwaliteiten en ventilerende eigenschappen. Hetzelfde geldt voor de inhoud van dekbedden en kussens; bestaat het uit dons, wol of een synthetisch materiaal als traagschuim?
  4. Breng planten in de slaapkamer
    Breng de natuur nog meer naar binnen door planten in de slaapkamer te plaatsen. Planten beschikken over gezondheidsvoordelen die de slaapkwaliteit kunnen bevorderen door koolstofdioxide te absorberen en die weer vrij te laten als verse, nieuwe zuurstof. Ook kunnen ze schimmel en verschillende bacteriën tegengaan, wat helpt om allergieën en irritaties te verminderen. Inspiratie nodig? Denk aan de volgende planten: Lavendel, Spiderplant, Sansevieria, Aloë Vera en Jasmijn.
  5. De invloed van kleur
    De natuur en planten zijn niet voor niets groen gekleurd. De kleur groen heeft namelijk een ontspannende en rustgevende uitwerking op ons gemoedstoestand. Naast groen werken ook blauwe tinten en zachte grijze kleuren erg kalmerend. Handig om te weten bij het uitkiezen van nieuw beddengoed of -indien de hele slaapkamer een opknapbeurt krijgt- bij de keus voor raamdecoratie en kleur op de muren.

 

Maak een afspraak in een van onze Lavital Stores

En ervaar het liggen op een Lavital matras
Maak een afspraak
Creëer eenvoudig een gezonde slaapkamer
1.8 9 waarderingen
BACK
Paste your AdWords Remarketing code here